Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Zbiornik Przeczyce

Śluza Kłodnica jest dwukomorową śluzą bliźniaczą. Komora południowa była remontowana w latach 2003 - 2008. Komora północna wraz z awanportami objęta obecną modernizacją śluzy. Dodatkowo w ramach prac będzie ujednolicony układ sterowania i automatyki obu komór. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:

  • długość użyteczna 71,8 m,
  • szerokość użyteczna komór 2 x 12,0 m,
  • wysokość ścian komór 14,15 m.

Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe. W głowach górnych śluz przebiega między komorami kanał łącznikowy, zamykany zasuwą, który służy do oszczędnego śluzowania. Ściany komór wykonane są z profili stalowych PEIN 40S jako ścianka szczelna, zakotwiona ściągami. Ściany nabrzeża górnego oraz cypel międzyśluzia wykonane są z profili larsenów typu Hoesch II stanowiących ściankę szczelną kotwioną ściągami. W awanporcie dolnym nabrzeża oraz ściany cypla, wykonane są w formie masywnej żelbetowej ściany typu L kotwionej ściągami stalowymi. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.

 

Zbiornik Przeczyce

W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:

  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • roboty kafarowe w awanporcie górnym: grodza budowlana i pomost z dalbą, w awanporcie dolnym : wykonanie grodzy budowlanej oraz dwu pomostów z dalbami,
  • roboty wyburzeniowe zniszczonych elementów głów śluzy i dna komory oraz demontaż zamknięć głównych i zniszczonego wyposażenia komunikacyjnego,
  • naprawa odtworzeniowa konstrukcji betonów komory północnej z wymianą wyposażenia technologicznego,
  • naprawy ścian stalowych komory północnej oraz betonów dna,
  • remont z przebudową pompowni w budynku głównym śluzy z wymianą agregatu pompowego i wykonaniem nowego rurociągu tłocznego z komorą zamknięć KZ1,
  • remont nabrzeży awanportu górnego oraz dolnego wraz z dalbami. Wzmocnienie nabrzeży awanportu górnego przy głowie górnej przesłoną wykonaną techniką jet grouting,
  • drogi i nawierzchnie utwardzone oraz ścieżki przy śluzie Kłodnica,
  • obiekty towarzyszące: jak nowoprojektowany budynek socjalny z parkingiem, remontowana maszynownia na G.D., projektowane pomosty w awanportach.
  • częściowy demontaż istniejących mechanizmów napędowych i konstrukcji stalowej segmentu na głowie górnej i zastąpienie ich nową konstrukcją segmentu z mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi,
  • częściowy demontaż istniejących mechanizmów napędowych zasuwy na głowie dolnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • regeneracja powłok antykorozyjnych konstrukcji stalowych,
  • wykonanie zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
  • remont istniejących oraz wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem,
  • zewnętrzne sieci kablowe,
  • punkty poboru energii elektrycznej i wody,
  • rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
  • systemy pomiarów poziomów wody,
  • systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
  • systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i bramofonów),
  • system zliczania jednostek pływających,
  • instalacje oświetlenia i gniazd wtyczkowych w budynku maszynowni na głowie górnej,
  • instalacje telefoniczne,
  • instalacje uziemiające i połączeń wyrównawczych.

Zbiornik Przeczyce

Modernizacja śluzy Kanału Gliwickiego w Kłodnicy zakończyła się 28 maja 2015 r. Obiekt został objęty I etapem procesu modernizacji Kanału Gliwickiego, zgodnie z umową nr POIS.07.05.00-00-003/10-00, której realizację współfinansowano ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Wartość prac remontowych wyniosła ponad 17 mln zł (netto).

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Zbiornik Przeczyce

 

Śluza Rudziniec jest dwukomorową śluzą bliźniaczą. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:

  • długość użyteczna 71,5 m,
  • szerokość użyteczna komór 12,0 m,
  • wysokość ścian komór 10,05 m.

 

Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe. W głowach górnych śluz przebiega między komorami kanał łącznikowy, zamykany zasuwą, który służy do oszczędnego śluzowania. Ściany komór wykonane są jako Larssenowska ścianka szczelna zakotwiona ściągami. Kierownice awanportu górnego oraz cypel międzyśluzia wykonane są ze stalowych brusów typu „Z” (Klockner) i stanowią ściankę szczelną kotwioną. Natomiast kierownicami awanportu dolnego są ścianki szczelne kotwione z grodzic G 62. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.

 

 

Zbiornik Przeczyce

 

W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice

  • przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:
  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • przebudowa i remont odcinków kierownic awanportu dolnego i górnego znajdujących się w obrębie gródz,
  • remont i rekonstrukcja betonów głów dolnych i górnych w pasie przylegającym do zamknięć remontowych.
  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • remont i rekonstrukcję betonów głów górnej i dolnej,
  • remont części podziemnej budynku sterowni głównej,
  • remont elementów konstrukcyjnych części nadziemnej budynku sterowni głównej,
  • remont maszynowni na głowach,
  • remont dna komór,
  • remont stalowych ścian komór śluz,
  • wzmocnienie gruntu metodą wibroflotacji oraz porządkowanie terenu wzdłuż ścian śluzy,
  • wykonanie kanałów kablowych,
  • wykonanie konstrukcji nowej komory wlotowej rurociągu zrzutowego,
  • adaptacja części podziemnej istniejącej pompowni na wylot rurociągu zrzutowego,
  • remont stalowych ścianek szczelnych kierownic awanportów dolnego i górnego,
  • remont dalb w awanporcie dolnym i górnym oraz wymiana uszkodzonych dalb na nowe,
  • budowa dwóch pomostów w awanporcie dolnym,
  • doszczelnianie ścian awanportu dolnego metodą jet grouting
  • budowa przejścia kablowego pod dnem awanportu dolnego wraz ze studzienkami kablowymi na brzegach awanportu i cypla międzyśluzia.
  • konstrukcja nowego budynku socjalnego,
  • remont i budowa nowych dróg i nawierzchni utwardzonych na terenie śluzy
  • wykonanie i montaż konstrukcji stalowej zasuwy kanału śluzowania oszczędnościowego wraz z osprzętem i remont istniejącego mechanizmu napędowego,
  • wykonanie zamknięcia remontowego kanału śluzowania oszczędnościowego,
  • demontaż istniejących konstrukcji stalowych wrót z segmentami na głowie górnej i głowie dolnej i ich napędów, wykonanie i montaż nowych konstrukcji wrót z segmentami oraz montaż ich wyremontowanych napędów i osprzętu,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • wykonanie i montaż zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
  • remont istniejących i wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem oraz wykonanie przejścia dla kabli pod komorami śluzy,
  • zewnętrzne sieci kablowe,
  • oświetlenie zewnętrzne z energooszczędnymi oprawami LED,
  • semafory sygnalizacji wjazdowej i wyjazdowej z lampami LED,
  • punkty poboru energii elektrycznej i wody awanportach,
  • rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
  • systemy pomiarów poziomów wody,
  • systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
  • systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i wideobramofonu),
  • system zliczania jednostek pływających,
  • system wykrywania zbliżania się obiektu do wrót GD,
  • instalacje oświetlenia, gniazd wtyczkowych i odgromowa w budynku głównym śluzy (sterowni) oraz w maszynowniach,
  • instalacje ogrzewania elektrycznego w budynku sterowni,
  • instalacje telefoniczne,
  • instalacje uziemiające i połączeń wyrównawczych.

Zbiornik Przeczyce

Modernizacja śluzy Kanału Gliwickiego w Rudzińcu zakończyła się 29 maja 2015 r. Obiekt został objęty I etapem procesu modernizacji Kanału Gliwickiego, zgodnie z umową nr POIS.07.05.00-00-003/10-00, której realizację współfinansowano ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Wartość prac remontowych wyniosła blisko 27 mln zł (netto).

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Śluza Dzierżno jest dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych międzyśluziem. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:

  • długość użyteczna 71,5m,
  • szerokość użyteczna komór 12,0m,
  • różnica poziomów wody przy normalnym piętrzeniu 10,3m.

Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe, zdylatowane od konstrukcji komór i międzyśluzia. W głowie górnej śluzy zlokalizowany jest kanał oszczędnego śluzowania wraz z szybem. Ściany komór wykonane są z kształtowników stalowych Peine’a 40s jako ścianka szczelna zakotwiona ściągami. Międzyśluzie wykonane zostało jako dwukondygnacyjna żelbetowa konstrukcja zakończona od strony komór stalowymi ścianami z profili Peine’a 40s, posiadającymi trzy dylatacje i zdylatowana od głów. Kierownice awanportu górnego i dolnego oraz cyple międzykomorowe wykonane są ze stalowych brusów Larsena z oczepem i stanowią ściankę szczelną kotwioną. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.

W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:

  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • remont i rekonstrukcję betonów głów górnej i dolne,
  • remont międzyśluzia i galerii międzykomorowej,
  • remont części podziemnej budynku sterowni głównej,
  • remont dna komór,
  • remont stalowych ścian komór śluz,
  • zagęszczenie gruntu metodą wibroflotacji oraz porządkowanie terenu wzdłuż ścian komór,
  • remont stalowych ścianek szczelnych kierownic awanportów,
  • doszczelnianie nabrzeży w awanporcie metodą jet grouting
  • naprawa dalb w awanporcie dolnym i wykonanie nowych w awanporcie górnym,
  • budowa dwóch pomostów w awanporcie górnym.
  • demontaż istniejących mechanizmów napędowych segmentu na głowie górnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi i modernizacja łożyskowania segmentu,
  • demontaż istniejących mechanizmów napędowych zasuwy na głowie dolnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • regeneracja powłok antykorozyjnych konstrukcji stalowych.
  • wykonanie i montaż zasuwy śluzowania oszczędnościowego z napędem hydraulicznym,
  • wykonanie zamknięcia remontowego kanału śluzowania oszczędnościowego,
  • wykonanie i montaż zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
  • remont istniejących oraz wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem,
  • zewnętrzne sieci kablowe,
  • oświetlenie zewnętrzne z energooszczędnymi oprawami LED,
  • semafory sygnalizacji wjazdowej i wyjazdowej z lampami LED,
  • punkty poboru energii elektrycznej i wody awanportach,
  • rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
  • systemy pomiarów poziomów wody,
  • systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
  • systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i wideobramofonów,
  • system zliczania jednostek pływających,
  • instalacje oświetlenia, gniazd wtyczkowych i odgromowa w budynku głównym śluzy (sterowni) i w maszynowniach na głowach górnych,
  • instalacje telefoniczne,
  • instalacje uziemiające i połączeń wyrównawczych.

Znaczącą część robót wykonano w ramach I Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Realizacja zakresu prac jest kontynuowana w II Fazie wyżej wymienionego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Śluza Łabędy jest dwukomorową śluzą bliźniaczą. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:

  • długość użyteczna 71,5 m,
  • szerokość użyteczna komór 12,0 m,
  • wysokość ścian komór 8,0 m.

Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe. W głowach górnych śluz przebiega między komorami kanał, zamykany zasuwą klinową, który służy do oszczędnego śluzowania. Ściany komór wykonane są jako stalowa ścianka szczelna typu Larssen III, zakotwiona odciągami. Dno komór stanowi płyta żelbetowa grubości 2,40 m. Kierownice awanportu dolnego, długości ok. 30 m oraz cypel międzyśluzia wykonane są ze stalowych brusów typu Hoesch III i stanowią ściankę szczelną kotwioną. Natomiast kierownice awanportu górnego, długości ok. 90 m i cypel międzykomorowy wykonane są jako żelbetowe mury oporowe. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.

W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice -przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:

  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • rekonstrukcja powierzchniowej warstwy betonów głowy dolnej i głowy górnej wraz z komorami pod progiem i kanałem oszczędnościowym w głowie górnej,
  • rekonstrukcja powierzchniowej warstwy betonów płyt dennych komór śluzy,
  • remont stalowych ścian stalowych (Larssen III), stanowiących ściany komór śluzy,
  • wzmocnienie gruntu przylegającego do w/w ścian komór,
  • projektowane dodatkowe przejście kablowe w poprzek komór śluzy (w tym studnie kablowe głębokie).
  • rekonstrukcje powierzchni betonów kierownic awanportu górnego nad zwierciadłem wody,
  • remont ścian stalowych (Hoesch III), stanowiących kierownice awanportu dolnego,
  • wzmocnienia gruntu przylegającego do w/w ścian stalowych kierownic awanportu dolnego,
  • projektowane przedłużenie kierownic awanportu dolnego wraz z rozbiórką istniejących w tym miejscu stalowych pomostów,
  • remont, a w przypadku konieczności rozbiórka i ponowne wykonanie, dalb w awanportach,
  • projektowane przystanie typu lekkiego, po jednej: na wodzie górnej i na wodzie dolnej,
  • korekta betonowych fundamentów istniejących pachołów cumowniczych z uwagi na osiadanie,
  • przełożenie istniejących nawierzchni z kostki granitowej,
  • projektowane nawierzchnie z kostki brukowej,
  • naprawa betonów kanałów kablowych i projektowane odcinki kanałów kablowych,
  • umocnienie narzutu kamiennego ubezpieczenia skarp awanportów,
  • uzupełnienie istniejącej aparatury pomiarowej (urządzenia do pomiaru stałej prostej na obu głowach śluzy, łaty wodowskazowe),
  • wykonanie i montaż zasuwy śluzowania oszczędnościowego z napędem hydraulicznym,
  • wykonanie zamknięcia remontowego kanału śluzowania oszczędnościowego,
  • remont konstrukcji stalowej wrót i osprzętu na głowie górnej i głowie dolnej,
  • wymiana na nowe napędów hydraulicznych wrót i zasuw we wrotach,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • regeneracja powłok antykorozyjnych konstrukcji stalowych.
  • demontaż istniejących konstrukcji stalowych wrót głowy górnej i głowy dolnej z ich napędami oraz osprzętem i wykonanie i montaż nowej konstrukcji wrót z zasuwami we wrotach i napędami hydraulicznymi,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • wykonanie i montaż zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
  • remont istniejących i wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem oraz wykonanie przejścia dla kabli pod komorami śluzy,
  • zewnętrzne sieci kablowe,
  • oświetlenie zewnętrzne z energooszczędnymi oprawami LED,
  • semafory sygnalizacji wjazdowej i wyjazdowej z lampami LED,
  • punkty poboru energii elektrycznej i wody na awanportach,
  • rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
  • systemy pomiarów poziomów wody,
  • systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
  • systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i wideobramofonów),
  • system zliczania jednostek pływających,
  • system wykrywania zbliżania się obiektu do wrót GD,
  • instalacje oświetlenia, gniazd wtyczkowych, odgromowa i ogrzewania elektrycznego w budynku głównym śluzy (sterowni) i w maszynowniach,
  • instalacje telefoniczne,
  • remont budynków
  • budowa budynku socjalnego
  • Znaczącą część robót wykonano w ramach I Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Realizacja zakresu prac jest kontynuowana w II Fazie wyżej wymienionego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

 

W dniu 10.05.2011 r. nastąpiło zakończenie prac wzmacniających podłoże pod śluzą Dzierżno na Kanale Gliwickim, realizowanego w ramach projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice”
Śluza Dzierżno wybudowana została w latach trzydziestych ubiegłego stulecia i oddana do eksploatacji 8.12.1939 r.. Jednak już 15.07.1941 roku nastąpiła katastrofa budowlana – zawalenie międzyśluzia. Po odbudowie śluza została ponownie uruchomiona pod koniec 1941 roku.
Główną przyczyną katastrofy było posadowienie śluzy na bardzo niekorzystnych warunkach gruntowych – silnie nawodnionych piaskach drobnoziarnistych. Wskutek filtracji wód następowało wymywanie cząstek gruntu i zmniejszanie nośności podłoża.
W ostatnich latach ponownie zaobserwowano wymywanie cząstek gruntu spod śluzy. Aby nie dopuścić do zniszczenia obiektu został opracowany przez Hydroprojekt Warszawa Sp. z o.o. projekt wzmocnienia podłoża metodą iniekcji niskociśnieniowej.
Prace wzmacniające wykonała firma Stabilator Sp. z o.o. Gdańsk w okresie od grudnia 2009 do marca 2011 roku. Po przewierceniu przez płytę denną wtłoczono ponad 2800 m3 zaczynu cementowego.
Nadzór geotechniczny, prowadzony przez firmę Geoteko Sp. z o.o. Warszawa w swym sprawozdaniu końcowym potwierdził skuteczność wzmocnienia podłoża poprzez zlikwidowanie rozległych pustek i obszarów rozgęszczeń gruntu w podłożu śluzy.

 

Foto Galeria


foto

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

 

Czemu?

Bo transport wodny śródlądowy jest jedną z najtańszych a jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska gałęzi

logo

transportu ze względu między innymi na :

 

  • Relatywnie małe zużycie energii
  • Niską emisję zanieczyszczeń powietrza
  • Relatywnie niewielkie zanieczyszczenie wód
  • Możliwość znacznego zmniejszenia kongestii (zatorów) na drogach w wyniku przejęcia części przewozów transportu samochodowego

 

Według badań niemieckich transport wodny śródlądowy wywołuje wielokrotnie niższe koszty zewnętrzne niż inne gałęzie, w tym:

 

  • Koszty zanieczyszczenia powietrza 7-krotnie mniejsze niż transport samochodowy
  • Koszty związane z emisją hałasu 87 krotnie mniejsze niż w transporcie samochodowym i 70 krotnie mniejsze niż w kolejowym
  • Koszty wypadków 178-krotnie niższe niż w transporcie samochodowym i 12-krotnie niż w kolejowym
  • Mniejsze koszty zanieczyszczenia gleby i wody
  • Niewielkie koszty zużycia terenu związane z mniejszym niż w transporcie kolejowym i samochodowym zapotrzebowaniem na teren.
  • Teren drogi wodnej jest biologicznie czynny, w przeciwieństwie do drogi kołowej czy torowiska.

Zyski energetyczne i finansowe z transportu wodnego śródlądowego są 6-krotnie większe w porównaniu z transportem drogowym i 3-krotnie większe w porównaniu z transportem kolejowym. Okres żywotności barki rzecznej wynosi około 30 lat i jest 1,5 razy i 3 razy dłuższy odpowiednio od taboru kolejowego i samochodu ciężarowego. Dodatkowo stopień skomplikowania budowy mechanicznej, elektrycznej i elektronicznej barki jest bardzo niewielki w porównaniu z tradycyjnymi środkami transportu lądowego, co odzwierciedla również niższy koszt eksploatacji, mniejszą ilość awarii, wymiany części i produkcji odpadów.

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

 

Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013 (PO IiŚ) Komisja Europejska przyjęła Decyzją z dnia 7 grudnia 2007 r. Jest to największy w historii Unii Europejskiej program, w ramach którego realizowane są projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności. Głównym celem Programu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Na realizację Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013 zostanie przeznaczone ponad 37 mld euro, co stanowi ponad 40 procent całości środków polityki spójności dla Polski. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło ok. 28 mld euro (z Funduszu Spójności – ponad 22 mld euro, zaś z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - niemal 6 mld euro). Aż 19,4 mld euro zostało przeznaczone na realizację trzech priorytetów transportowych, co stanowi ponad 70% ogólnych środków przeznaczonych na PO IiŚ.

Priorytet VII: Transport przyjazny środowisku

Priorytet ma na celu zwiększenie znaczenia ekologicznych gałęzi transportu. Przewiduje się, że efektem realizacji tego priorytetu będzie zwiększenie udziału w przewozie ładunków i osób gałęzi transportu alternatywnych w stosunku do transportu drogowego, a mianowicie transportu kolejowego, morskiego, intermodalnego oraz wodnego śródlądowego.

Działanie 7.5.- Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych Dzięki inwestycjom realizowanym w ramach działania powstrzymany zostanie regres polskiej żeglugi śródlądowej. Poprawią się warunki żeglugowe na istniejących drogach wodnych, realizowane będą także nowe inwestycje. W ramach działania na które przewidziano 80 mln euro z Funduszu Spójności realizowane będą następujące rodzaje projektów:

  1. modernizacja istniejącej zabudowy regulacyjnej rzeki Odry
  2. przebudowa przejść żeglownych
  3. udrożnienie toru wodnego
  4. ubezpieczenie brzegów wraz z robotami pogłębiarskimi
  5. zakup sprzętu do monitorowania ruchu statków uprawiających żeglugę na śródlądowych drogach wodnych
  6. przygotowanie projektów rezerwowych

http://www.pois.gov.pl/

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Wybudowany w latach trzydziestych XX wieku Kanał Gliwicki wraz z upływem lat stawał się coraz bardziej wyeksploatowany i zdekapitalizowany. Środki uzyskiwane przez administratora nie wystarczały na przeprowadzanie większych remontów i modernizacji. W ramach „Programu dla Odry 2006” udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne pozwolą przeprowadzić gruntowny remont i modernizację śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec i Kłodnica.

Preumowa

Dla projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, znajdującego się na Liście Projektów Indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007- 2013 w dniu 09.09.2008 r. podpisano preumowę nr POIS.7.5-01, co pozwoliło kontynuować prace nad sporządzeniem dokumentacji.

Umowa o Dofinansowanie

Celem realizacji projektu RZGW Gliwice w dniu 27.09.2011 r. podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) - Instytucją Wdrażającą, Umowę nr POIS.07.05.00-00-003/10-00 o Dofinansowanie projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej”

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 175 000 000,00PLN. Dofinansowanie ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ) - 143 006 585,45 PLN

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Witamy Państwa na stronie informacyjnej dotyczącej projektu "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzenie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej".

Strona aktualnie jest w budowie, będziemy Państwa na bieżąco informować o postępach projektu.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko