Uprzejmie informujemy, że poniżej opublikowane treści zachowują aktualność na dzień 31 grudnia 2017 r. i dotyczą poprzednika prawnego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie - Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Polecamy Państwa uwadze stronę Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pod adresem www.wody.gov.pl.

 

Śluza Dzierżno jest dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych międzyśluziem. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:

  • długość użyteczna 71,5m,
  • szerokość użyteczna komór 12,0m,
  • różnica poziomów wody przy normalnym piętrzeniu 10,3m.

Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe, zdylatowane od konstrukcji komór i międzyśluzia. W głowie górnej śluzy zlokalizowany jest kanał oszczędnego śluzowania wraz z szybem. Ściany komór wykonane są z kształtowników stalowych Peine’a 40s jako ścianka szczelna zakotwiona ściągami. Międzyśluzie wykonane zostało jako dwukondygnacyjna żelbetowa konstrukcja zakończona od strony komór stalowymi ścianami z profili Peine’a 40s, posiadającymi trzy dylatacje i zdylatowana od głów. Kierownice awanportu górnego i dolnego oraz cyple międzykomorowe wykonane są ze stalowych brusów Larsena z oczepem i stanowią ściankę szczelną kotwioną. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.

W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:

  • roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
  • remont i rekonstrukcję betonów głów górnej i dolne,
  • remont międzyśluzia i galerii międzykomorowej,
  • remont części podziemnej budynku sterowni głównej,
  • remont dna komór,
  • remont stalowych ścian komór śluz,
  • zagęszczenie gruntu metodą wibroflotacji oraz porządkowanie terenu wzdłuż ścian komór,
  • remont stalowych ścianek szczelnych kierownic awanportów,
  • doszczelnianie nabrzeży w awanporcie metodą jet grouting
  • naprawa dalb w awanporcie dolnym i wykonanie nowych w awanporcie górnym,
  • budowa dwóch pomostów w awanporcie górnym.
  • demontaż istniejących mechanizmów napędowych segmentu na głowie górnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi i modernizacja łożyskowania segmentu,
  • demontaż istniejących mechanizmów napędowych zasuwy na głowie dolnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi,
  • uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
  • regeneracja powłok antykorozyjnych konstrukcji stalowych.
  • wykonanie i montaż zasuwy śluzowania oszczędnościowego z napędem hydraulicznym,
  • wykonanie zamknięcia remontowego kanału śluzowania oszczędnościowego,
  • wykonanie i montaż zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
  • remont istniejących oraz wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem,
  • zewnętrzne sieci kablowe,
  • oświetlenie zewnętrzne z energooszczędnymi oprawami LED,
  • semafory sygnalizacji wjazdowej i wyjazdowej z lampami LED,
  • punkty poboru energii elektrycznej i wody awanportach,
  • rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
  • systemy pomiarów poziomów wody,
  • systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
  • systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i wideobramofonów,
  • system zliczania jednostek pływających,
  • instalacje oświetlenia, gniazd wtyczkowych i odgromowa w budynku głównym śluzy (sterowni) i w maszynowniach na głowach górnych,
  • instalacje telefoniczne,
  • instalacje uziemiające i połączeń wyrównawczych.

Znaczącą część robót wykonano w ramach I Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Realizacja zakresu prac jest kontynuowana w II Fazie wyżej wymienionego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko