Śluza Dzierżno jest dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych międzyśluziem. Zasadnicze parametry śluzy są następujące:
- długość użyteczna 71,5m,
- szerokość użyteczna komór 12,0m,
- różnica poziomów wody przy normalnym piętrzeniu 10,3m.
Głowy górne i dolne śluzy wykonane są jako monolityczne konstrukcje żelbetowe, zdylatowane od konstrukcji komór i międzyśluzia. W głowie górnej śluzy zlokalizowany jest kanał oszczędnego śluzowania wraz z szybem. Ściany komór wykonane są z kształtowników stalowych Peine’a 40s jako ścianka szczelna zakotwiona ściągami. Międzyśluzie wykonane zostało jako dwukondygnacyjna żelbetowa konstrukcja zakończona od strony komór stalowymi ścianami z profili Peine’a 40s, posiadającymi trzy dylatacje i zdylatowana od głów. Kierownice awanportu górnego i dolnego oraz cyple międzykomorowe wykonane są ze stalowych brusów Larsena z oczepem i stanowią ściankę szczelną kotwioną. Awanporty śluzy wyposażone są w dalby stalowe.
W ramach projektu „„Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności planuje się wykonać między innymi następujące prace:
- roboty przygotowawcze terenu budowy: drogi dojazdowe, zaplecza, przyłącza,
- remont i rekonstrukcję betonów głów górnej i dolne,
- remont międzyśluzia i galerii międzykomorowej,
- remont części podziemnej budynku sterowni głównej,
- remont dna komór,
- remont stalowych ścian komór śluz,
- zagęszczenie gruntu metodą wibroflotacji oraz porządkowanie terenu wzdłuż ścian komór,
- remont stalowych ścianek szczelnych kierownic awanportów,
- doszczelnianie nabrzeży w awanporcie metodą jet grouting
- naprawa dalb w awanporcie dolnym i wykonanie nowych w awanporcie górnym,
- budowa dwóch pomostów w awanporcie górnym.
- demontaż istniejących mechanizmów napędowych segmentu na głowie górnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi i modernizacja łożyskowania segmentu,
- demontaż istniejących mechanizmów napędowych zasuwy na głowie dolnej i zastąpienie ich mechanizmami napędowymi – hydraulicznymi,
- uzupełnienie i regeneracja wyposażenia komunikacyjnego,
- regeneracja powłok antykorozyjnych konstrukcji stalowych.
- wykonanie i montaż zasuwy śluzowania oszczędnościowego z napędem hydraulicznym,
- wykonanie zamknięcia remontowego kanału śluzowania oszczędnościowego,
- wykonanie i montaż zamknięć remontowych od wody górnej i wody dolnej.
- remont istniejących oraz wykonanie nowych kanałów kablowych wraz z wyposażeniem,
- zewnętrzne sieci kablowe,
- oświetlenie zewnętrzne z energooszczędnymi oprawami LED,
- semafory sygnalizacji wjazdowej i wyjazdowej z lampami LED,
- punkty poboru energii elektrycznej i wody awanportach,
- rozdzielnice elektroenergetyczne, sterownicze i teletechniczne,
- systemy pomiarów poziomów wody,
- systemy zdalnego przekazu poziomów wód i stanów awaryjnych śluzy, w oparciu o system łączności radiowej realizowanej dla całego Kanału Gliwickiego
- systemy monitoringu (CCTV, SSWiN, nagłośnienia, SAP i wideobramofonów,
- system zliczania jednostek pływających,
- instalacje oświetlenia, gniazd wtyczkowych i odgromowa w budynku głównym śluzy (sterowni) i w maszynowniach na głowach górnych,
- instalacje telefoniczne,
- instalacje uziemiające i połączeń wyrównawczych.
Znaczącą część robót wykonano w ramach I Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). Realizacja zakresu prac jest kontynuowana w II Fazie wyżej wymienionego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko