banerek



Dz.U.01.115.1229 działy, art.189 ustawa 2001.07.18
Prawo wodne.

Dz.U.03.16.149 rozp. 2002.12.17
Śródlądowe wody powierzchniowe lub ich części stanowiące własność publiczną.

Dz.U.01.142.1591 art.31(a), art.31(b) ustawa 1990.03.08
Samorząd gminny.

Dz.U.01.142.1592 art 34 ust 1(a art.34 ust.1(b) ustawa 1998.06.05
Samorząd powiatowy.

Dz.U.01.84.907 ustawa 2001.08.11
Szczególne rozwiązania prawne związane z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz zmiana niektórych ustaw.

Dz.U.01.95.1046 rozp. 2001.09.04
Wykaz miejscowości dotkniętych powodzią oraz miejscowości, na których obszarze wystąpiły osuwiska ziemne lub huragany.

Dz.U.97.80.491 ustawa 1997.07.17
Stosowanie szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r.

Dz.U.97.82.521 rozp. 1997.07.22
Zasady i tryb udzielania odszkodowań za straty spowodowane skierowaniem wód zalewowych w inny obszar w związku z zagrożeniem powodzią.

Dz.U.97.120.762 rozp. 1997.09.19
Szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r.

Dz.U.97.124.785 rozp. 1997.09.25
Szczegółowy tryb oraz warunki uprawniające do ubiegania się o przyznanie bezzwrotnej pomocy w okresie odbudowy gospodarstwa rolnego.

Dz.U.97.153.1006 rozp. 1997.11.15
Wykaz gmin, w których stosowane są szczególne rozwiązania dotyczące zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu mające na celu likwidację skutków powodzi.

Dz.U.97.80.494 ustawa 1997.07.17
Szczególne zasady postępowania administracyjnego i sądowego w związku z usuwaniem skutków powodzi z lipca 1997 r.

Dz.u.95.13.60 ustawa 1995.01.05
Dopłaty do oprocentowania niektórych kredytów bankowych.

Dz.U.00.98.1070 ustawa 1995.10.26
Niektóre formy popierania budownictwa mieszkaniowego.

Dz.U.01.98.1067 ustawa 2001.07.06
Ustanowienie programu wieloletniego "Program dla Odry - 2006".

Dz.U.02.31.278 rozp. 2002.03.12
Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do Spraw Programu dla Odry-2006.

Akty prawne



Dz.U.02.176.1455 rozp. 2002.10.04
Wymagania, jakim powinny odpowiadać wody śródlądowe będące środowiskiem życia ryb w warunkach naturalnych.

Dz.U.02.241.2093 rozp. 2002.12.23
Kryteria wyznaczania wód wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych.

Dz.U.03.4.44 rozp. 2002.12.23
Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.

Dz.U.01.62.627 ustawa 2001.04.27
Prawo ochrony środowiska.

D2.U.01.146.1640 rozp. 2001.12.11
Wysokość jednostkowych stawek kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi.

Dz.U.01.100.1085 art 25-27 ustawa 2001.07.27
Wprowadzenie ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmiana niektórych ustaw.

Dz.U.01.97.1051 ustawa 2001.07.06
Zachowanie narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju.


Dz.U.01.138.1559 rozp. 2001.11.12
Dz.U.01.138.1559 rozp. 2001.11.12 Połów ryb oraz warunki chowu, hodowli i połowu innych organizmów żyjących w wodzie.

Akty prawne



Prawo Wodne

Dz.U.01.115.1229 ustawa 2001.07.18

Dz.U.05.239.2019 rozp. 2005.11.18

Dz.U. 05.267.2255 ustawa 2005.12.16


Dz.U.02.239.2035 rozp. 2002.12.23
Granice między śródlądowymi wodami powierzchniowymi a morskimi wodami wewnętrznymi i wodami morza terytorialnego.

Dz.U.03.16.149 rozp. 2002.12.17
Śródlądowe wody powierzchniowe lub ich części stanowiące własność publiczną.

Dz.U.02.210.1786 rozp. 2002.12.10
Śródlądowe drogi wodne.

Dz.U.02.77.695 rozp. 2002.05.07
Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych.

 

 

 

Akty prawne dotyczące śródlądowych dróg wodnych

Żegluga śródlądowa

 

Dz.U. 2006 nr 123 poz. 857

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o żegludze śródlądowej wraz z ustawą

 

Prawo wodne

Dz.U. 2005 nr 239 poz. 2019

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 listopada 2005 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu - Prawo wodne

 

Śródlądowe drogi wodne

- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000r. o żegludze śródlądowej (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 1458 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 18 lipca 2001r. Prawo Wodne (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 145 z późn. zm.)

- Ustawa o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym z dnia 28 października 2002 r. (Dz.U. Nr 199, poz. 1672 z późn. zm.)

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji wydatków ponoszonych na śródlądowe drogi wodne i ich infrastrukturę. (Tekst pierwotny: Dz.U.2006.240.1747)

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych dróg wodnych (Tekst pierwotny: Dz.U.2002.210.1786) wraz z Załącznikiem: Wykazem śródlądowych dróg wodnych

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Tekst pierwotny: Dz.U.2002.77.695) wraz z Załącznikiem : Klasyfikacją śródlądowych dróg morskich

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Tekst pierwotny: Dz.U.2003.212.2072) wraz z Załącznikiem: Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2003 r. w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej (Tekst pierwotny: Dz.U.2003.104.973) wraz z załącznikami

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie granic między śródlądowymi wodami powierzchniowymi a morskimi wodami wewnętrznymi i wodami morza terytorialnego (Tekst pierwotny: Dz.U.2002.239.2035) wraz z Załącznikiem: Wykazem granic m

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Tekst pierwotny: Dz.U.2003.16.149) wraz z załącznikami

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 stycznia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni (Tekst pierwotny: Dz.U.2006.21.162) wraz z załącznikami

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi na polskich śródlądowych drogach wodnych z dnia 23 kwietnia 2010 r. (Dz.U. Nr 77, poz. 505) wraz z załącznikami

 

Wysokości stawek należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni na rok 2011

M.P. z 17 listopada 2010 nr 86 poz. 1010

Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie wysokości stawek należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni na rok 2011.

INFORMACJA NA TEMAT AKTUALNEGO STANU PRZYGOTOWAŃ DO BUDOWY ZBIORNIKA PRZECIWPOWODZIOWEGO ( POLDERU ) RACIBÓRZ DOLNY.

 

Po katastrofalnej powodzi w lipcu 1997r podjęte zostały w resorcie środowiska prace nad opracowaniem Generalnej Strategii Ochrony Przed Powodzią w dorzeczu górnej i środkowej Odry, a następnie sformułowano 16 letni program działań pod nazwą „Program dla Odry 2006 ” przyjęty przez rząd RP w dniu 30 maja 2000r.
Główny nacisk w „Programie dla Odry 2006 ” położony jest nie tylko na ochronę przeciwpowodziową, ale także na poprawę żeglugowego wykorzystania odrzańskiej drogi wodnej, ochronę jakości wód, zwiększenia stopnia energetycznego wykorzystania wód Odry, wsparcia programu zalesiania, ochronę przyrody w obszarach zalewowych Odry i włączenie planowania przestrzennego do problematyki ochrony przeciwpowodziowej doliny.
„Program dla Odry 2006” został przyjęty przez Sejm RP Ustawą z dnia 6 lipca 2001 roku o ustanowieniu programu wieloletniego „Program dla Odry 2006”. Program, którego koszt wynosi około 9mld. zł ma być realizowany od 2002 do 2016 roku. Duża część tego programu jest już w trakcie realizacji. System powodziowego ostrzegania i prognozowania jest tworzony w ramach Projektu Usuwania Skutków Powodzi finansowanego przez Bank Światowy. Prace w zakresie ochrony przeciwpowodziowej zostały już zrealizowane w wielu miastach na obszarze dorzecza.
W ramach w/w Projektu Usuwania Skutków Powodzi ( PUSP) podjęto m. innymi prace studialne obejmujące dwa główne elementy „Programu dla Odry 2006”, budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz oraz modernizację Wrocławskiego Węzła Wodnego. Studium wykonalności projektu obejmujące oba elementy zostało zakończone w marcu 2005 roku. To studium wykonalności stworzyło podstawę dla analizy i oceny projektu przez Rząd Polski oraz potencjalne instytucje finansujące, takie jak Bank Światowy. Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE), Komisja Europejska (Fundusz Spójności).
Od 2003 roku prowadzone są w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach prace przygotowawcze, które mają doprowadzić do rozpoczęcia budowy polderu Racibórz Dolny. W tym celu obecnie realizowane są następujące zadania:

  • przejmowanie terenu pod budowle polderu
  • zmiana miejsca zamieszkania mieszkańców wsi Nieboczowy i Ligota Tworkowska
  • przygotowanie projektu budowlanego i materiałów przetargowych
  • uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych i uzgodnień
  • przygotowanie porozumień i aplikacji do uzyskania środków finansowych na realizację przedsięwzięcia

1. Przejęcie terenu pod budowę zbiornika

W celu uzyskania prawa do dysponowania gruntem na cele budowlane, od 2003r. prowadzony jest wykup nieruchomości pod budowle polderu. Rozmowy indywidualne wskazały, że istnieje potrzeba zaoferowania określonej ilości gruntów zamiennych, dla rolników, którzy oddadzą swoje grunty na rzecz budowy zbiornika. W wyniku tego podjęto rozmowy z Agencją Nieruchomości Rolnych w Opolu, celem pozyskania niezbędnej powierzchni gruntów zamiennych z zasobu ANR. Grunty takie zostały zagwarantowane przez ANR w Opolu i znajdują się w miejscowości Tworków. Łączna powierzchnia gruntów zadeklarowanych dotychczas przez ANR na ten cel wynosi 68 ha. Podejmowane są również inne inicjatywy mające zapewnić dostępność gruntów zamiennych dla rolników ( wykupy indywidualne, współpraca z Urzędem Miasta w Raciborzu).
W 2006 roku Inwestor uzyskał z ANR w Opolu 430,1ha gruntów niezbędnych do realizacji zbiornika. Jednocześnie prowadzone są wykupy, od indywidualnych gospodarzy, nieruchomości pod projektowanymi budowlami. Prace te zostały rozpoczęte na obszarze wszystkich budowli zbiornika. Do końca 2006 roku wykupiono od właścicieli prywatnych 278,8 ha gruntów rolnych na cele budowy obwałowań polderu. Część osób przyjmując zaoferowane warunki, sprzedaje swoje grunty lub rozpoczęła uregulowanie ich stanu prawnego. Część domaga się gruntów zamiennych bądź niewspółmiernie wysokich odszkodowań. Wobec takich osób wszczęto, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, procedurę wywłaszczeniową, w celu określenia sposobu oraz wielkości odszkodowania w trybie postępowania administracyjnego.
Dotychczas złożono 51 wnioski wywłaszczeniowe w Starostwie Raciborskim obejmujące 173,33 ha gruntów rolnych oraz 4 wnioski w Starostwie Wodzisławskim obejmujące łącznie 6,3 ha gruntów rolnych.
Starosta Raciborski w okresie do 30.IX.2007r wydał 9 decyzji wywłaszczeniowych obejmujących 32,81 ha gruntów rolnych ( 19% areału objętego wnioskiem)
Starosta Wodzisławski wszczął postępowanie wywłaszczeniowe, lecz dotychczas nie wydał decyzji.
Łącznie w ramach wykupów oraz przejęcia terenów z ANR pozyskano 75.% gruntów niezbędnych pod budowę obiektów polderu.

2. Zmiana miejsca zamieszkania mieszkańców wsi Nieboczowy i Ligota Tworkowska

W obydwu wsiach przewidzianych do przeniesienia mieszkało w 2003r łącznie 240 rodzin, tworzących 161 gospodarstw domowych. Łączna liczba mieszkańców wynosiła 704 osoby.
Wykup gospodarstw prowadzony jest przez RZGW Gliwice od roku 2003.
Do końca 2006 roku na rzecz Skarbu Państwa zostało wykupionych 70 gospodarstw domowych tj. 45% ogółu gospodarstw za łączna kwotę 25 516tys. zł.
W ramach prac przygotowawczych RZGW Gliwice prowadzi sukcesywnie roboty rozbiórkowe nieruchomości wykupionych i przejętych od byłych właścicieli. Do chwili obecnej zostało rozebranych 19 nieruchomości mieszkalnych w Ligocie Tworkowskiej, oraz 6 w Nieboczowach. Pozostałe nieruchomości są czasowo użytkowane przez dotychczasowych właścicieli, na warunkach określonych w umowie kupna – sprzedaży.
W ramach przeniesienia wsi Nieboczowy i Ligota Tworkowska, inwestor budowy zbiornika zakłada możliwość budowy osiedla dla mieszkańców zainteresowanych tą formą odszkodowania (rekompensaty).
W II kwartale 2004 r. na zlecenie RZGW Gliwice zostało opracowane „Studium budownictwa zastępczego dla mieszkańców wsi Nieboczowy i Ligota Tworkowska”.
Ponieważ Gmina Lubomia jest w trakcie sporządzania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, tereny przewidziane pod budownictwo zastępcze, dla ludności przesiedlanej zostały uwzględnione w projekcie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Lubomia

3. Stan przygotowań dokumentacji projektowej.

W październiku 2004 r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej rozstrzygnął nieograniczony przetarg międzynarodowy na opracowanie pakietu pn.: „Dokumentacja Projektowa dla przedsięwzięcia Zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny na rzece Odrze”.
W wyniku postępowania przetargowego wybrana została oferta firmy „Hydroprojekt” sp. z o. o. Warszawa.
W ramach zawartej umowy „Hydroprojekt” W-wa opracował kompletny pakiet dokumentacji technicznej niezbędnej do uzyskania wszelkich, wymaganych przepisami pozwoleń i decyzji, włącznie z „pozwoleniem na budowę” oraz dokumentację niezbędną do przeprowadzenia przetargów na realizację inwestycji
Zgodnie z założeniami inwestora budowa może rozpocząć się w II półroczu 2009 roku, a termin jej zakończenia to rok 2015. Dla sprawniejszej organizacji RZGW Gliwice planuje podział przedsięwzięcia na trzy, równolegle realizowane zadania inwestycyjne.

Zadanie 1 - zapora czołowa długości 4.0 km wraz z budowlą przelewową i zapleczem techniczno-eksploatacyjnym zbiornika
Zadanie 2 - zapora lewobrzeżna długości 9.58km wraz z korytem obiegowym Psiny i odwodnieniem terenów przyległych
Zadanie 3 - zapora prawobrzeżna długości 8.86 km wraz z budową systemu odwodnień terenów przyległych

Wykonawcy robót zostaną wyłonieni w wyniku nieograniczonego przetargu międzynarodowego opartego na „Warunkach Kontraktu na budowę FIDIC”.
Posiadanie pozwolenia na budowę i wystarczających środków pozwoli rozpocząć procedurę przetargową na wyłonienie najpierw Inżyniera Kontraktu, a następnie Wykonawcy. Procedury te możliwe będą do zrealizowania w 2008 i 2009 roku.
Równolegle z prowadzeniem prac przygotowawczych i budowlanych, będą kontynuowane wykupy gospodarstw wsi Ligota Tworkowska i Nieboczowy oraz realizacja budownictwa zastępczego dla przenoszonej ludności

4. Otrzymanie wymaganych decyzji administracyjnych i uzgodnień

Wspólnie z jednostką projektową prowadzone są procedury mające na celu uzyskanie wymaganych przez polskie przepisy, decyzji i uzgodnień. Dotychczas uzyskano następujące decyzje:

1

05.07.2004

-

decyzja Wojewody Śląskiego o ustaleniu lokalizacji zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz na rzece Odrze w woj. śląskim.

2

21.09.2004

-

decyzja Ministra Infrastruktury podtrzymująca w mocy wydaną decyzję lokalizacyjną.

3

27.04.2007

-

kasacyjna NSA utrzymujące w mocy decyzję lokalizacyjną Wojewody Śląskiego.

4

24.10.2005

-

decyzja Wojewody Śląskiego udzielająca pozwolenia wodno-prawnego na wykonanie zbiornika przeciwpowodziowego (polderu) Racibórz Dolny.

Po otrzymaniu wszystkich prawomocnych decyzji oraz uzyskaniu prawa do dysponowania gruntami na cele budowy obiektów polderu możliwe będzie ubieganie się o pozwolenia na budowę w 2008r.

5. Przygotowanie podstaw do uzyskania środków finansowych

Równolegle do przedstawionych prac przygotowawczych podejmowane są działania mające na celu zapewnienie odpowiedniego montażu finansowego inwestycji.
Już w 2003 roku w końcowej fazie realizacji i współfinansowanego przez Bank Światowy Programu Usuwania Skutków Powodzi, Bank wyszedł z propozycją wdrożenia nowego projektu inwestycyjnego pod nazwą Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Doliny Odry ( POPDO ).

W ramach POPDO zaproponowano wdrożenie dwóch zasadniczych komponentów infrastruktury przeciwpowodziowej stanowiących część „Programu dla Odry 2006” tj. budowa suchego zbiornika p.powodziowego Racibórz oraz modernizację i przebudowę Wrocławskiego Węzła Wodnego o łącznym koszcie 505 mln. Euro.
Rząd RP wyraził żywe zainteresowanie finansowaniem tego projektu przez Bank, podczas wizji przygotowawczych projektu w latach 2004 – 2006.
Zaangażowanie Banku Światowego jest szczególnie istotne dla koordynacji całości montażu finansowego projektu, obejmującego także kredyty Banku Rozwoju Rady Europy ( CEB ) oraz Fundusz Spójności UE, a także w niewielkim procencie środki budżetu państwa.
Wobec słabej zdolności instytucjonalnej beneficjentów polskich, do opracowania i wdrożenia dużych programów inwestycji przeciwpowodziowych o wysokim priorytecie, Bank Światowy ma odegrać kluczową rolę w udzieleniu wsparcia dla:

  • kontynuacji działań na rzecz wzmocnienia instytucjonalnego rozwiązań już podjętych w ramach PUSP, takich jak gotowość alarmowa oraz doskonalenie prognozowania i zarządzania powodziowego
  • wzmocnienia zarządzania projektem, w tym zapewnienie odpowiedniego planu, wdrażania i modernizacji aspektów środowiskowo-społecznych
  • opracowania strategii zarządzania powodziowego i ochrony przeciwpowodziowej, także dla dorzecza Wisły, z uwzględnieniem wymogów Dyrektywy Powodziowej Rady Europy
  • stabilnego finansowania dwóch zasadniczych komponentów „Programu dla Odry 2006”, ponieważ nawet instytucje unijne mogą mieć określone ograniczenia dotyczące finansowania, zważywszy na wysoki koszt tego programu.

W dniu 11 maja b.r. nastąpiło podpisanie umów kredytowych z Bankiem Światowym oraz B.R.R.E (CEB ) na łączna kwotę 345 mln. Euro. Trwają procedury przygotowujące materiały do uzyskania grantu finansowego z Funduszu Spójności UE w wysokości 130 mln.Euro na lata 2007 – 2014.


W odniesieniu do komponentu A zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz, szacunkowe koszty i plan finansowania przedstawiają się jak niżej.

Komponent Projektu

Suma
kosztów
w mln.E

Budżet


Bank
Światowy


Fundusz
Spójn. UE

CEB a)*


Suma
finansow.

A. Zbiornik Racibórz
A1. Koszty budowy
A2 Koszty przesiedlenia
A3 projekt i nadzór bud.

 

137.4
64.9
16.0

 

29.3

 

27.4
35.6
7.0

 

80.0

 

30.0

8.1

 

137.4
64.9
16.0

Razem A

218.3

29.3

70.9

80.0

38.1

218.3

 

a)* Bank Rozwoju Rady Europy

6. Wydłużenie odrzańskiej drogi wodnej w kierunku południowym.

Problematyka budowy południowego odcinka odrzańskiej drogi wodnej od Kożla do Ostrawy jest przedmiotem prac dwustronnej międzyministerialnej Komisji Polsko-Czeskiej. W dalszej perspektywie, odcinek Kożle – Ostrawa miałby stanowić fragment międzynarodowej drogi wodnej Odra – Dunaj. W wyniku prac technicznej grupy roboczej wspomnianej Komisji uzgodniono parametry projektowanej drogi wodnej kl. Vb oraz przebieg trasy żeglugowej od Kożla do portu w Bohuminie ( Czechy) także w obrębie projektowanego zbiornika. Zbiornik został tak zaprojektowany, że ewentualne użeglownienie Odry od Kożla do Bogumina możliwe będzie w każdym dowolnym okresie budowy i eksploatacji zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny, nie wywołując dodatkowych kosztów w obszarze lokalizacji zbiornika.

 

 

„Zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny
na rzece Odrze w woj. śląskim”

Zestawienie poniesionych kosztów w latach 2003 – 2006

Rok


Budżet Państwa
Środki z Programu dla Odry 2006

Dotacja NFOŚ i GW Warszawa

Razem

2003

3.500.000,00

---

3.500.000,00

2004

7.000.000,00

---

7.000.000,00

2005

2.000.000,00

23.473.100,00

25.473.100,00

2006

1.659.728,17

5.000.000,00

6.659.728,17

Razem

14.159.728,17

28.473.100,00

42.632.828,17

Udział %

33.2%

66,8%

100%

Ponadto w latach 1997 – 2002 wydatkowano ze środków dokumentacji przyszłościowej i dodatkowych środków powodziowych
- 2.259.685,47 zł na opracowania studialne, ekspertyzy, dokumentację geologiczną i wiercenia oraz dokumentację geodezyjna i pomiary.
Łącznie nakłady poniesione dotychczas na prace przygotowawcze i przejęcie terenu wyniosły 44.892.251 zł, z czego:
- 69% przeznaczono na wykup terenu i nieruchomości budowlanych
- 30% przeznaczono na studia, prace geodezyjne, geologiczne i projekt budowlany
- 1% przeznaczono na rozbiórki i prace pozostałe

 

Zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny
Szczegółowe zestawienie poniesionych kosztów w latach 2003 – 2006
Środki z rezerwy budżetu centralnego
Dotacja z NFOŚ i GW


Rok

Nakłady
razem zł.

w tym

Roboty

Pozostałe

Dokument.

Wykup
gruntu

Wykup
gospodarstw

Opłaty
notarialne

Wyceny

Zakupy

2003

3 500 000,00

 

 

138 688,50

15 725,00

3 272 628,30

34 284,20

38 674,00

 

2004

7 000 000,00

110 926,67

 

614 491,59

188 718,17

5 996 531,31

66 036,16

23 296,10

 

2005

2 000 000,00
23 473 100,00

104 945,62
0,00

 

98 562,00
10 271 180,00

433 015,00
2 589 004,00

1 090 644,90
10 612 916,00

213 103,50
0,00

30 448,98
0,00

29 280,00
0,00

2006

1 659 728,17
5 000 000,00

186 297,40
0,00

21 260,00
0,00

141 695,74
0,00

515 138,00
1 134 058,00

673 877,49
3 865 915,00

75 953,54
0,00

45 506,00
0,00

 

Razem:

42 632 828,17

402 169,69

21 260,00

11 264 617,83

4 875 685,17

25 512 513,00

389 377,40

137 925,08

29 280,00

Kalendarium historii koncepcji i przygotowań do realizacji zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz na rz. Odrze, woj. śląskie

Zbiornik Racibórz - inwestycja

 

System ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Górnej i Środkowej Odry.

WSTĘP

Istniejący system ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Górnej i Środkowej Odry w głównych swych zarysach ukształtowany został w pierwszym trzydziestoleciu naszego wieku. Na system ten, tworzony głównie po powodzi 1903r., a następnie modernizowany i uzupełniany, składa się zabudowa hydrotechniczna w postaci zbiorników retencyjnych, polderów, suchych zbiorników przeciwpowodziowych, kanałów ulgi i wałów przeciwpowodziowych. Powódź w lipcu 1997 r. poddała egzaminowi niewiele zmieniany system ochrony, który w wielu przypadkach okazał się niewystarczający. Większość urządzeń przeciwpowodziowych okazała się niewystarczająca, zwłaszcza w odniesieniu do aglomeracji miejskich zlokalizowanych w Dolinie Odry. Wielkość strat bezpośrednich oszacowano wtedy na 9,24 mld złotych.

Polder Buków

 

Zamysł realizacji Polderu Buków jako samodzielnego przedsięwzięcia inwestycyjnego wyłonił się na początku lat osiemdziesiątych w kontekście prac studialnych w temacie zbiornika retencyjnego Racibórz na rzece Odrze.

Zbiornik Racibórz - krótka informacja

 

Zbiornik Racibórz - zbiornik o długiej historii, został uznany za priorytetowe zadanie zarówno Generalnej strategii ochrony Górnej i Środkowej Odry jak również Wieloletniego programu „Program dla Odry 2006”, który został uchwalony w formie ustawy w czerwcu 2001 roku.

Rzeki

 

Inspektorat w Raciborzu administruje wodami dorzecza Górnej Odry, o różnej charakterystyce począwszy od beskidzkich potoków górskich po rzeki o charakterze nizinnym.

Dodatkowo na terenie działania Inspektoratu znajduje się wiele rzek i potoków stanowiących rzeki graniczne lub przecinające granicę z Republiką Czeską. Wobec czego, do zadań załogi Inspektoratu należy rozwiązywanie problemów o bardzo szerokim spektrum.